Hackaton se obecně říká akcím, při kterých vývojáři (někdy doplnění třeba o grafiky nebo kodéry) pracují po určitou stanovenou dobu (typicky den, víkend a podobně) na konkrétním problému či tématu, a v rámci hackatonu spolu intenzivně spolupracují na jeho řešení, diskutují vzniklé překážky a podobně.
U nás se osvědčil dvoudenní formát (čtvrtek-pátek, nebo teď naposledy pondělí-úterý), také nám přišlo smysluplné být po tuto dobu fyzicky mimo firmu: abychom se mohli plně soustředit, nevyrušovaly nás schůzky a další běžná operativa, čemuž bychom se v kancelářích jen těžko úplně vyhnuli; změna prostředí také může pomoci kreativitě a neotřelým nápadům.
Téma hackatonu vybíráme společně, minule jsme se věnovali developer experience (tedy tomu, aby se nám dobře vyvíjelo, automatizovali a zrychlovali jsme různé vývojářské postupy a nástroje) jindy zase performance (kdy jsme hledali a odstraňovali slabá místa v rychlosti Jobs.cz).
Tentokrát nám přišlo, že se nám nahromadilo vícero různých drobných nedodělků a chybiček (bugů), které uživatelům Jobs.cz i nám někdy trochu znepříjemňují práci a štvou nás. V rámci běžných vývojových sprintů se na ně dostávalo jen pomalu. Jako téma jsme tak tentokrát zvolili bug-hunt.
V týdnech před hackatonem jsme si nejprve sepisovali nápady, které jsme si pak během prvního dne hackatonu rozdělili podle toho, kdo se chtěl do čeho pustit. Několik věcí se později ukázalo trochu problematičtějších, případně prvotní řešení nefungovalo dle očekávání, takže jsme od nich upustili a věnovali se zase něčemu jinému. I tahle možnost řešit věci operativně doslova z minuty na minutu, prodiskutovat je s ostatními a rychle se rozhodnout o dalším postupu, je dle mého jedna z výhod hackatonu.
Během druhého dne jsme se snažili co nejvíce věcí dotáhnout do finální podoby, protože nemáme z minula moc dobrou zkušenost, když se úpravy nedodělají v rámci hackatonu – často pak na dopracování čekají i několik týdnů, než se je podaří dostat do sprintu běžným procesem, což je dané tím, že během sprintů se primárně soustředíme na jiné věci. Ve výsledku se nám nakonec povedlo za tento hackaton zpracovat přes 20 změn a oprav.
Na konci těch dvou dnů jsme z odvedené práce měli opravdovou radost. A to i proto, že chceme být hrdí na produkt, na kterém pracujeme – a přítomnost některých těchto drobností nám to občas trochu ztrpčovala.
Ondřej Machulda
Webový vývojář, podílí se na vývoji portálu Jobs.cz